Linkkejä muihin hankkeisiin ja tutkimuksiin
Ammatillisen osaamisen kehittämiseen liittyviä hankkeita on tehty Suomessa paljon eri oppilaitosten ja muiden organisaatioiden välisessä yhteistyössä. Hankkeissa on tuotettu erinomaisia tutkimus- ja selvitysmateriaaleja, joita voidaan hyödyntää selvitysten ja tutkimusten tekemisessä.
Ammatillisen koulutuksen reformi -hankkeessa uudistettiin ammatillisen koulutuksen rahoitusta, ohjausta,
toimintaprosesseja, tutkintojärjestelmää ja järjestäjärakenteita. Ammatillisen koulutuksen tuki -sivuilta löytyy ammatillisen koulutuksen kattava tietopaketti. Opetushallitus ja Osaamisen ennakointifoorumi (OEF) tuottavat ennakointitietoa koulutuksen,
osaamisen ja työelämän tarpeista tulevaisuudessa. Tietoa voidaan käyttää muun
muassa koulutuksen kehittämisen ja suuntaamisen tukena. Tulevaisuudennäkymiä
tarkastellaan yksityiskohtaisemmin myös toimiala- ja ammattialakohtaisesti sekä
erilaisten teemojen ja ilmiöiden kautta. Opetushallituksen tutkintojen viitekehysten tavoitteena on helpottaa eri maiden tutkintojen ja niiden tasojen
vertailua sekä edistää siten liikkuvuutta ja elinikäistä oppimista. Tutkintojen
viitekehysten tasot kuvaavat, mitä tutkinnon, oppimäärän tai
osaamiskokonaisuuden suorittanut tietää, ymmärtää ja osaa tehdä. Osaamista
kuvataan eurooppalaisessa yhteistyössä sovitulla tavalla.
Ohjaan.fi -sivustolta löytyy tukea ja työvälineitä
työelämässä oppimisen ohjaukseen. Ohjaan.fi -sivustoa ylläpidetään verkostona,
jonka kumppaneita ovat Careeria, Gradia, Keuda, Kpedu, Omnia, Stadin ammatti-
ja aikuisopisto, Tredu ja Yrkesakademin i Österbotten. Osuvat taidot -hankkeessa kehitetään valtakunnallista
osaamismerkkijärjestelmää työelämässä ja opiskeluissa tarvittaville
digitaidoille. Ohjaus tulevaisuuden työhön -hankkeessa kehitetään ja mallinnetaan
tulevaisuusorientoitunutta uraohjausta ja uraohjauksellista pedagogiikkaa
korkeakouluissa sekä selvitetään tekoälyn ja oppimisanalytiikan mahdollisuuksia
ohjaustyössä ja sen kehittämisessä. Jatkoväylä - sujuvasti ammatillisesta koulutuksesta ammattikorkeakouluun -hankkeen tavoitteena oli lyhentää
kokonaisopiskeluaikaa opintopolulla, joka koostuu ammatillisesta toisen asteen
tutkinnosta ja ammattikorkeakoulututkinnosta. Hankkeessa oli tavoitteena luoda
ja kokeilla koulutuksen tarjoajien yhteistyölle perustuvia toimintamalleja ja
pedagogisia ratkaisuja toisen asteen ammatillisen koulutuksen ja
ammattikorkeakoulun väliseen nivelvaiheeseen. Tavoitteena oli myös lisätä
ammatillisen koulutuksen vetovoimaa potentiaalisten opiskelijoiden näkökulmasta
ja edistää koulutuksen osaamisperusteisuutta.
Parasta osaamista -hankkeen
avulla tuettiin opetus- ja ohjaushenkilöstön työ- ja toimintatapojen
uudistumista toimintaympäristön ja lainsäädännön muuttuessa. Hankkeessa
kehitetiin ja varmistetiin ammatillisen koulutuksen reformin tavoitteiden
mukaista toimien valtakunnallista ja yhdenmukaista laatua sekä luotiin
yhtenäisiä käytäntöjä. ammatillisen koulutuksen oppimisympäristöinä. Hankkeella varmistettiin työelämän
osallistumista ammatillisen koulutuksen reformin suunnitteluun ja
toteuttamiseen. Parasta -hankekokonaisuuteen kuuluivat myös Parasta palvelua-, Parasta Digitukea- ja Työelämässä oppiminen
-kokonaisuudet. OPEKE – Ammatillisen opettajankoulutuksen uudistaminen -hanke oli valtakunnallinen
kehittämishanke, jossa kehitettiin ja uudistettiin ammatillista
opettajankoulutusta kokonaisuutena. Hankkeessa vahvistettiin
opettajankoulutuksen aktiivista, tutkivaa ja kehittävää roolia suhteessa
oppilaitoksiin ja opettajaksi opiskeleviin.
Poluttamo – oma digipolku oppimiseen -hankkeen tavoitteena oli tarjota tukea
toisen asteen opiskelijalle oman opintopolun selkiyttämiseen, opinnoissa
etenemiseen sekä ammatilliseen kasvuun ja kehittymiseen. Hanke edisti
keskeyttämisuhan alla olevien ja keskeyttäneiden välitöntä eteenpäin polutusta
ja sujuvaa siirtymää toiseen oppilaitokseen, toiselle oppiasteelle tai
työelämään. Visuaalinen OPS ja henkilökohtaiset polut -hanke keskittyi opetussuunnitelman ja
siihen linkitettyjen oppimissisältöjen visuaalisen virtuaalisen esityksen
luomiseen eri aloille sekä em. kokonaisuuksien linkittämisen opiskelijan
henkilökohtaisiin oppimispolkuihin.
Avoimet ammatilliset opinnot -hankkeen tavoitteena on kehittää niitä sujuvia siirtymiä
edistäviä toimintamalleja ja yhteistyömuotoja, joissa hyödynnetään avointen
ammatillisten opintojen palvelua. Oppiminen Online on monipuolinen opettajien
digipedagogisen osaamisen kehittämisen alusta. Sivusto toimii
materiaalipankkina sekä mahdollistaa digiosaamisen kehittämisen, tunnistamisen
ja tunnustamisen digitaalisten osaamismerkkien avulla.
Kunkoululoppuu.fi on Suomen suurin ura- ja koulutusvalintoihin, sekä nuoren elämän tärkeisiin asioihin keskittyvä sivusto. Tarjolla tietoa ja oivalluksia koulutuksesta sekä työelämästä.
Ammatillisen koulutuksen reformin toimeenpanon tilasta julkaistiin vielä Uusi ammatillinen kasvu -hankkeen loppuvaiheessa kaksi raporttia, Owal Group Oy:n tekemä selvitys ammatillisen koulutuksen reformin toimeenpanosta ja Valtiotalouden tarkastusviraston julkaisema tarkastuskertomus ammatillisen koulutuksen reformista. Molempien raporttien linkit löytyvät opetus- ja kulttuuriministeriön 16.3.2021 julkaisusta tiedotteesta.