Siirry sisältöön

Uusi ammatillinen kasvu - positiivinen rakennemuutos -hanke

Uusi ammatillinen kasvu - positiivinen rakennemuutos hankkeen tavoitteena oli rakentaa yhteistyössä yritysten ja oppilaitosten edustajien kanssa oppilaiden ja opiskelijoiden pitkäjänteiseen ammatilliseen kasvuun tähtäävä toimintamalli ja tuottaa toiminnan toteuttamisen avuksi uusia ohjaamisen työkaluja ja -menetelmiä. Hankkeen tavoitteena oli myös madaltaa oppilaitosten ja yritysten välisiä raja-aitoja ja tuoda työelämää yhä lähemmäs jokapäiväistä koulumaailmaa. Hankkeessa tavoiteltiin lisäksi eri kouluasteiden välisen liikkuvuuden lisäämistä. Tavoitteena oli nostaa oppilaat ja opiskelijat toiminnan keskiöön.

Hankkeen koordinoinnista vastasivat Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Oy ja Autoalan Keskusliitto ry. Hankkeen  toimijoina oli autoalan yrityksiä, peruskouluja, ammattioppilaitoksia sekä ammattikorkeakouluja pääkaupunkiseudulta ja Satakunnasta. Hanketta rahoitti opetus- ja kulttuuriministeriö.


Hankkeen tiivistelmä

Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa Uusi ammatillinen kasvu – positiivinen rakennemuutos -hankkeessa haettiin ratkaisuja yritysten ja oppilaitosten välisen yhteistyön kehittämiseen.  Hankkeessa haettiin vastauksia siihen, miten yksilön ammatillista kasvua voidaan pitkäjänteisesti tukea aina peruskoulusta työelämään asti. Hanketyössä huomioitiin ammatillisen koulutuksen reformin pääperiaatteet: nivelvaiheen joustavuus, työelämälähtöisyys, henkilökohtaistaminen ja osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen. Hanke toteutettiin pilottihankkeena autoalalle.

Menetelmät

Hankkeen kehittämistyössä sovellettiin toimintatutkimuksen menetelmiä. Toimintatutkimuksen ytimen muodostivat neljän toimintatiimin yritys - oppilaitos työpajat, joissa kehitystyötä ohjattiin tiimien fasilitaattorien toimesta. Toimintatiimien teemoiksi muodostuivat

  • Autoalan mukanaolo 8. ja 9. luokkien opetuksessa
  • Yritysten ja oppilaitosten välinen solmutyöskentely
  • Yritysten ja oppilaitosten välinen yhteistyö pitkäjänteisen ammatillisen kasvun ohjaamisessa
  • Koulu- ja yritysyhteistyö autoalan viestinnässä.

Toimintatiimeissä aikaansaatuja kehittämistyön tuotoksia ja mallinnuksia vedettiin yhteen kaikkien toimintatiimien yhteisissä yhteenvetotyöpajoissa. Työpaikan rooli oppimisympäristönä on korostunut ammatillisen koulutuksen reformin myötä. Työympäristössä tapahtuva oppiminen vaatii tavoitteellista ohjaamista, jotta oppimistavoitteet saavutetaan. Työpaikalla hankittu osaaminen vaikuttaa oleellisesti opiskelijan ammattitaidon ja työelämässä tarvittavien kvalifikaatioiden kehittymiseen. Juuri siksi oppilaitoksen ja työpaikan välinen molempia osapuolia hyödyttävä tavoitteellinen yhteistyö on tärkeässä asemassa, jotta opiskelijalle voidaan luoda turvallinen ympäristö osaamisen kehittymiselle ja tulevalle urakehitykselle.

Johtopäätökset

Hankkeen johtopäätöksinä korostuivat seuraavat asiat:

  1. Yhteistyö tehostuu suunnitelmallisena, pitkäjänteisenä ja aikataulutettuna organisaatioiden välisenä yhteistyönä.
  2. Ilmiöpohjaisuuden ja solmutyöskentelyn avulla voidaan monipuolistaa työelämän kanssa tapahtuvaa oppimista.
  3. Osaamisen tunnustaminen ja tunnistaminen nopeuttavat opintoja. Opiskelijan työpäiväkirjan käytöstä oppimisprosessin aikana saatiin hyviä tuloksia. Työpäiväkirjojen tai osaamisportfolioiden käyttämisellä osaamisen näyttöjä voitaisiin nopeuttaa.
  4. Peruskoulun oppilaille ja oppilaiden vanhemmille tulisi viestiä autoalan jatkokoulutusväylistä jo varhaisessa vaiheessa ennen 8. ja 9. luokkia.
  5. Peruskoulusta ammatillisiin opintoihin siirtymisen nivelvaiheissa yrityksen ottaminen mukaan oppimisympäristönä lisää varmuutta jatkaa opintoja ammatillisella puolella.

Kehittämissuositukset

Kehittämissuosituksina hankeen myötä nousivat esiin:

  1. Yhteisen osaamismerkkijärjestelmän rakentaminen auto-, kuljetus- ja logistiikka-alalle informaalin ja formaalin osaamisen näyttämiseksi
  2. Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden ja työntekijöiden työpaikalla tapahtuvan ohjaamisen kehittäminen,
  3. Autoalan yhteisten oppilaitosrajat ylittävien oppimismateriaalien tekeminen ja joustavan oppimisympäristön rakentaminen
  4. Ilmiöpohjaisten monialaisten oppimiskokonaisuuksien rakentaminen eri koulutusasteille yritysten ja oppilaitosten välisenä yhteistyönä
  5. Väylä- ja polkuopintojen lisääminen ammatillista oppilaitoksista ammattikorkeakouluihin.
Asiasanat

Reformi, kvalifikaatio, pätevyys, ammattitaito, työelämäosaaminen, motivaatio, itseohjautuvuus-teoria, ammatillinen kasvu, solmutyöskentely, OPO, Tet-jakso, työpaikalla tapahtuva oppiminen, oppimisen ohjaus, toimintatiimi, nivelvaihe, koulutusjärjestelmä, joustava perusopetus, työelämäpainotteinen opetus.

Raportit

Tutustu hankeraporttiin pdf-muotoisena tästä linkistä.

Hankkeesta on tehty myös sähköinen julkaisu. Tutustu julkaisuun tästä linkistä, tai klikkaamalla kuvaa.




Autoalan oppilaitokset Suomessa

Ammatillinen oppilaitos

Tutkinnot

PT, AT

Ammattiopisto Luovi, Liminka, Muhos, Tampere

PT

Ammattiopisto Spesia Oy, Jyväskylä, Järvenpää, Turku

PT

Ammattiopisto Tavastia, Hämeenlinna

PT, AT, EAT

Axxell, Karjaa

PT

Careeria, Porvoo

PT

Ekami, Kotkan-Haminan seudun koulutuskuntayhtymä, Hamina

PT

ESEDU, Etelä-Savon ammattiopisto, Mikkeli, Pieksämäki

PT, AT

Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia

PT, AT

Forssan ammatti-instituutti Faktia, Forssa

PT

Gradia, Jyväskylä, Jämsä

PT, AT, EAT

Hyria, Hyvinkää

PT

Jami Järviseudun ammatti-instituutti, Lappajärvi

PT

Jedu koulutuskeskus, Nivala, Haapavesi

PT

Kainuun ammattiopisto, Kajaani, Kuusamo,Vantaa

PT, AT, EAT

Keuda, Järvenpää, Mäntsälä, Nurmijärvi

PT, AT

Kiipula, Janakkala

PT

Koulutus Nord

PT

Koulutuskeskus Brahe, Raahe

PT

Koulutuskeskus Salpaus, Lahti, Heinola

PT

Kpedu, Kokkola

PT

KSAO, Kouvola

PT

Lapin koulutuskeskus Redu

PT, AT

Lappia, Muonio, Kemi

PT

Live, Helsinki

PT

Luksia, Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä, Lohja, Vihti/Nummela

PT

Novida ammattiopisto, Loimaa, Uusikaupunki

PT

Optima, Pietarsaari

PT

OSAO, Haukipudas, Muhos

PT, AT, EAT

Poke, Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopisto, Äänekoski

PT

Prakticum, Helsinki, Porvoo

PT

Raseko, Raisio

PT, AT

Riveria, Joensuu, Nurmes

PT

Sakky Savon ammattiopisto, Kuopio

PT

Salon seudun ammattiopisto, Salo

PT

Samiedu, Savonlinna

PT, AT

Sampo, Saimaan ammattiopisto, Lappeenranta

PT

SASKY koulutuskuntayhtymä, Hämeenkyrö, Mänttä-Vilppula, Sastamala

PT

Sataedu, Ulvila, Kokemäki, Kankaanpää

PT

Sedu, Seinäjoki

PT, EAT

Stadin ammattiopisto, Helsinki

PT, AT

Stadin osaamiskeskus, Helsinki

PT

Taitotalo, Helsinki

AT, EAT

TAKK, Tampereen aikuiskoulutuskeskus, Tampere

PT, AT, EAT

Toyotan Ammattioppilaitos, Vantaa

AT

Tredu, Tampereen seudun ammattioppilaitos, Virrat, Orivesi, Tampere, Ylöjärvi

PT

Turun akk, Turku

PT

Turun ammatti-instituutti, Turku

PT, AT

Työtehoseura, Nurmijärvi

PT, AT

Valkeakosken ammattiopisto Vaao, Valkeakoski

PT

Valmet Automotive Oy

PT, EAT

Vamia, Vaasa

PT

Varia, Vantaa

PT

Winnova, Rauma, Pori

PT, AT, EAT

YA! Yrkesakademin i Österbotten, Vaasa

PT

YSAO, Ylä-Savon ammattiopisto, Iisalmi

PT


Palvelumuotoilu hanketyökaluna

Palvelumuotoilun työkaluja voidaan käyttää apuna hanketyöskentelyssä.

Palvelumuotoilun esimerkejä