Uusi ammatillinen kasvu - positiivinen rakennemuutos -hanke
Uusi ammatillinen kasvu - positiivinen rakennemuutos hankkeen tavoitteena oli rakentaa yhteistyössä yritysten ja oppilaitosten edustajien
kanssa oppilaiden ja opiskelijoiden pitkäjänteiseen ammatilliseen kasvuun
tähtäävä toimintamalli ja tuottaa toiminnan toteuttamisen avuksi uusia ohjaamisen työkaluja ja
-menetelmiä. Hankkeen tavoitteena oli myös madaltaa oppilaitosten ja yritysten
välisiä raja-aitoja ja tuoda työelämää yhä lähemmäs jokapäiväistä
koulumaailmaa. Hankkeessa tavoiteltiin lisäksi eri kouluasteiden välisen
liikkuvuuden lisäämistä. Tavoitteena oli nostaa oppilaat ja opiskelijat
toiminnan keskiöön.
Hankkeen koordinoinnista vastasivat Haaga-Helia
ammattikorkeakoulu Oy ja Autoalan Keskusliitto ry. Hankkeen toimijoina oli autoalan
yrityksiä, peruskouluja, ammattioppilaitoksia sekä ammattikorkeakouluja pääkaupunkiseudulta ja Satakunnasta. Hanketta rahoitti opetus- ja kulttuuriministeriö.
Hankkeen tiivistelmä
Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa Uusi
ammatillinen kasvu – positiivinen rakennemuutos -hankkeessa haettiin ratkaisuja
yritysten ja oppilaitosten välisen yhteistyön kehittämiseen. Hankkeessa haettiin vastauksia siihen, miten
yksilön ammatillista kasvua voidaan pitkäjänteisesti tukea aina peruskoulusta
työelämään asti. Hanketyössä huomioitiin ammatillisen koulutuksen reformin
pääperiaatteet: nivelvaiheen joustavuus, työelämälähtöisyys,
henkilökohtaistaminen ja osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen. Hanke
toteutettiin pilottihankkeena autoalalle.
Menetelmät
Hankkeen
kehittämistyössä sovellettiin toimintatutkimuksen menetelmiä.
Toimintatutkimuksen ytimen muodostivat neljän toimintatiimin yritys -
oppilaitos työpajat, joissa kehitystyötä ohjattiin tiimien fasilitaattorien
toimesta. Toimintatiimien teemoiksi muodostuivat
- Autoalan mukanaolo 8. ja 9.
luokkien opetuksessa
- Yritysten ja oppilaitosten välinen solmutyöskentely
- Yritysten ja oppilaitosten välinen yhteistyö pitkäjänteisen ammatillisen
kasvun ohjaamisessa
- Koulu- ja yritysyhteistyö autoalan viestinnässä.
Toimintatiimeissä aikaansaatuja kehittämistyön tuotoksia ja mallinnuksia
vedettiin yhteen kaikkien toimintatiimien yhteisissä yhteenvetotyöpajoissa. Työpaikan rooli
oppimisympäristönä on korostunut ammatillisen koulutuksen reformin myötä.
Työympäristössä tapahtuva oppiminen vaatii tavoitteellista ohjaamista, jotta
oppimistavoitteet saavutetaan. Työpaikalla hankittu osaaminen vaikuttaa
oleellisesti opiskelijan ammattitaidon ja työelämässä tarvittavien
kvalifikaatioiden kehittymiseen. Juuri siksi oppilaitoksen ja työpaikan välinen
molempia osapuolia hyödyttävä tavoitteellinen yhteistyö on tärkeässä asemassa,
jotta opiskelijalle voidaan luoda turvallinen ympäristö osaamisen kehittymiselle
ja tulevalle urakehitykselle.
Johtopäätökset
Hankkeen
johtopäätöksinä korostuivat seuraavat asiat:
- Yhteistyö tehostuu
suunnitelmallisena, pitkäjänteisenä ja aikataulutettuna organisaatioiden
välisenä yhteistyönä.
- Ilmiöpohjaisuuden ja solmutyöskentelyn avulla voidaan
monipuolistaa työelämän kanssa tapahtuvaa oppimista.
- Osaamisen tunnustaminen
ja tunnistaminen nopeuttavat opintoja. Opiskelijan työpäiväkirjan käytöstä
oppimisprosessin aikana saatiin hyviä tuloksia. Työpäiväkirjojen tai
osaamisportfolioiden käyttämisellä osaamisen näyttöjä voitaisiin nopeuttaa.
- Peruskoulun oppilaille ja oppilaiden vanhemmille tulisi viestiä autoalan
jatkokoulutusväylistä jo varhaisessa vaiheessa ennen 8. ja 9. luokkia.
- Peruskoulusta ammatillisiin opintoihin siirtymisen nivelvaiheissa yrityksen
ottaminen mukaan oppimisympäristönä lisää varmuutta jatkaa opintoja
ammatillisella puolella.
Kehittämissuositukset
Kehittämissuosituksina hankeen myötä nousivat esiin:
- Yhteisen
osaamismerkkijärjestelmän rakentaminen auto-, kuljetus- ja logistiikka-alalle
informaalin ja formaalin osaamisen näyttämiseksi
- Maahanmuuttajataustaisten
opiskelijoiden ja työntekijöiden työpaikalla tapahtuvan ohjaamisen
kehittäminen,
- Autoalan yhteisten oppilaitosrajat ylittävien
oppimismateriaalien tekeminen ja joustavan oppimisympäristön rakentaminen
- Ilmiöpohjaisten monialaisten oppimiskokonaisuuksien rakentaminen eri
koulutusasteille yritysten ja oppilaitosten välisenä yhteistyönä
- Väylä-
ja polkuopintojen lisääminen ammatillista oppilaitoksista ammattikorkeakouluihin.
Asiasanat
Reformi, kvalifikaatio, pätevyys, ammattitaito,
työelämäosaaminen, motivaatio, itseohjautuvuus-teoria, ammatillinen kasvu,
solmutyöskentely, OPO, Tet-jakso, työpaikalla tapahtuva oppiminen, oppimisen
ohjaus, toimintatiimi, nivelvaihe, koulutusjärjestelmä, joustava perusopetus,
työelämäpainotteinen opetus.
Raportit
Hankkeesta on tehty myös sähköinen julkaisu. Tutustu julkaisuun
tästä linkistä, tai klikkaamalla kuvaa.
Palvelumuotoilu hanketyökaluna
Palvelumuotoilun työkaluja voidaan käyttää apuna hanketyöskentelyssä.
Palvelumuotoilun esimerkejä