Siirry sisältöön

Henrik, tekninen asiantuntija 
Scania Suomi Oy


Valmistuin Porin ammattikoulu Winnovasta ajoneuvoasentajaksi keväällä 2013. Tykästyin raskaan kaluston korjaamoon Porin Scanialla suorittamassani harjoittelussa. Valmistumisen jälkeen jäinkin Porin Scanialle mekaanikoksi töihin. Scanian ajoneuvot tulivat tutuiksi myös kuljetustehtävissä armeijassa. 
 
Kotidiuttuani palasin täysipäiväisesti Porin Scanialle, kunnes syksyllä 2015 aloitin insinööriopinnot Tampereen ammattikorkeakoulussa. Muuttaessani sain siirron Tampereen Scanialle, jossa kävin tekemässä ilta- ja lauantaivuoroja sekä loma-aikoja koulun ohessa, ensin mekaanikkona ja opiskelujen edettyä työnjohtajana lopulta ihan täysipäiväisesti. Syksyllä 2019 minulle tarjottiin nykyistä tehtävää Scanian Suomen maahantuonnista teknisenä asiantuntijana ja muutin Helsinkiin. 
 
Olen siis työskennellyt Scanialla jo yli kymmenen vuotta, mutta kolmessa eri tehtävässä sekä kolmessa eri toimipisteessä. 
 
Nykyinen työnkuvani on hyvinkin laaja, mutta suurin osa päivästäni kuluu korjaamoiden tukemisessa teknisten ongelmien ja vianetsinnän parissa. Lisäksi toimin linkkinä Scanian korjaamoiden ja tehtaan välissä, raportoiden esimerkiksi tuotteissa havaittuja ongelmia tehtaalle. Lisäksi toimin mm. Scanian hätäapupalvelu Assistancen Suomen yhteyshenkilönä sekä Scanian kansainvälisen korjaamokilpailu TopTeamin Suomen vetäjänä. 
 
Työssä parasta on ehdottomasti monipuolisuus, sillä nykyinen tehtäväkenttä on hyvinkin laaja. On myös hienoa saada olla seuraamassa ajoneuvotekniikan kehitystä aitiopaikalta. 

Joka päivä oppii uutta: hiljattain pääsin esimerkiksi Scanian tehtaalle täysin uuden sukupolven täyssähkökuorma-autojen tekniikkaa koskevaan koulutukseen. Autoala tarjoaa lukemattomia mahdollisuuksia kehittää itseään oman mielenkiinnon mukaan. 

Tämänhetkinen työnkuva tarjoaa mielenkiintoista tekemistä joka päivä. Niin tylsältä kuin se voi kuulostaakin, tällä hetkellä haluan jatkaa uusien asioiden oppimista ja kehittymistä nykyisessä tehtävässäni.  

Autoalalla mekaanikkona työskentely ja erityisesti raskaan kaluston parissa työ on erittäin monipuolista, sillä autoihin sisältyy mm. mekaniikkaa, erilaisia sähkötekniikoita, pneumatiikkaa ja hydrauliikkaa. Vaikka sähköjärjestelmien määrä ja sitä kautta sähköihin liittyvä vianhaku ja diagnostiikka on kasvanut, edelleen on tarvetta myös "mekaanisen työn" tekijöille, jos sähköasiat eivät niin kiinnosta. Autoalalla riittää jokaiselle töitä oman mielenkiinnon mukaisesti.