Siirry sisältöön

 

APO-toiminnan kehityslinjoja 

APO-toimintaa on kehitetty vuosien saatossa ja APO-toiminnan koordinoinnista on vastannut muun muassa Rastor-instituutti ja Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. Vaikka tällä sivulla oleva listaus kattaa vain vuodet 2005-2018, saa siitä kuvan APO:n kehityslinjoista ja muutoksista. Kehityslinjojen ymmärtäminen auttaa hahmottamaan APO-toiminnan kehitystä ja tärkeyttä autoalalle.

Vuosi 2005: Rastor-instituutin ja Autoalan Keskusliiton sopimus toiminnan koordi-noinnista (Rastor-instituutti ja Autoalan Keskusliitto tekevät sopimuksen koordinoinnista)  

Sopimus allekirjoitetaan 27.4.2005. Rastor-instituutti ryhtyy APO-toiminnan koordinoijaksi.  

Vuosi 2006: Autoalan pätevöitymisohjelma (APO) rekisteröidään  

Rekisteröinti tapahtuu 29.06.2006. Patentti ja rekisterihallituksen rekisteröinti numero: 236863.  

Vuosi 2006: Autoalan koulutus -ja Työvoimakatsaus 2/2006  

Todetaan, että autoalan pätevöitymisohjelmat ovat ammatillisia täydennyskoulutusohjelmia, joiden lähtökohtana on yksikön, yrityksen ja koulutuksen järjestäjien yhteistyö, joka on räätälöitävissä tarpeen mukaan.  

Vuosi 2007: Rastor-instituutin esite  

APO-ohjelma määritellään soveltuvan autoalalla työskenteleville, ammatinvaihtajille, jatkuvaa oppimista haluaville sekä työn haastavuuden kasvattamista ja kompetenssin kehittämistä varten. Esitteessä nousee vahvasti esille kompetenssin kasvattaminen ja yhteinen hyöty työntekijälle ja työnantajalle.  

Vuosi 2007: APO-järjestelmä maahantuonnin liitäntä tutkinnon tavoitteisiin – VV auto Group   

VV-auto Groupista pilottiyritys kokeiluun, jossa verrataan maahantuojien antamia koulutuksia tutkintotavoitteisiin. Tällä pyritään välttämään päällekkäisiä koulutuksia. Myös koulutuskustannuksia ja yritykseltä koulutusta vieviä päiviä pyritään vähentämään. Tutkintojen määrää pyritään lisäämään arvostuksen kasvun vuoksi sekä parantamaan autoalan imagoa. Lehtinen on päivätty 30.4.2007. 

Vuosi 2008: Toimintasuunnitelma  

Johtoryhmän tavoitteena on saada aikaan sopimus, jossa sovitaan sertifiointiin liittyvistä asioista. Sopimuksessa määriteltävä muun muassa tavoitteet, APO-koulutukset, uusinta-auditointien ajankohdat, koulutuksen laatu, tilastoinnin ja sopimuksen purkuehdot. Perustutkinto määritellään APO-nimikkeen ulkopuolelle.  

Vuosi 2008: Toimintakertomus  

APO:n toimintakertomuksessa vuodelta 2008 määritellään APO-järjestelmän syntyneen laadukkaan, sertifioidun koulutuksen kehittämiseen. Toimintakertomuksessa todetaan APO:n olevan johtamisen -ja ohjaamisen työkalu. APO:n avulla yritys pystyy kehittämään henkilöstöään liiketoimintastrategiansa mukaisesti valtakunnallista tutkimusjärjestelmää hyödyntäen. APO-sertifioinnin kautta yhdenmukaistetaan alan henkilöstönkehittämisensuuntia ja tavoitteita sekä tarkkaillaan oppilaitosten laatua. Viestinnän osalta APO-aiheisia artikkeleita todettiin olevan hyvä määrä Suomen Autolehdessä. Kotisivut uudistettiin ja asiakasvirtaa pyrittiin ohjaamaan ensisijaisesti kotisivuille. APO-logo otettiin myös käyttöön. Toisen asteen oppilaitosten kanssa käynnistettiin yhteistyö APO-toimintaan siirtymistä varten. Maahantuojien ja jälleenmyyjien kanssa järjestettiin rekrytointikoulutuksia esimerkiksi työnjohtajille ja mekaanikoille. APO:n koulutusverkostoa kehitettiin ja laajennettiin hankkeiden avulla. Tavoitteena on ollut kehittää APO:n ohjausvaikutuksia, etenkin autoalan henkilöstön kehittämistä pitkäjänteisesti ja määrätietoisesti. Maahantuojien ja tehtaiden koulutusta on pyritty saamaan paremmin tutkintojärjestelmän piiriin. Viestintää on harjoitettu messuilla ja seminaareissa.  

Vuosi 2009: Toimintakertomus  

Kehitystyöryhmässä laadittiin APO:n ja APO-kouluttajan välinen sopimuspohja vuonna 2008. Sopimus otettiin käyttöön uusien sertifiointien yhteydessä. Sopimuksen liitteeksi laadittiin laadunseurantaohje, jossa määriteltiin APO-kouluttajien vuosittaisen toimintaraportin sisältö. APO-nimike otettiin käyttöön 9.6.2009 APO-seminaarissa, jossa nimike lanseerattiin. Nimikkeellä tavoiteltiin APO:n tunnettavuuden ja arvostettavuuden parantamista autoalalla ja asiakkaiden silmissä. APO-tutkintojen suorittaneille henkilöille tilattiin myös pinssejä ja luotiin yhteinen käytäntö kunniakirjojen, saatteiden ja ohjeistuksen suhteen. APO-nimikkeitä päätettiin jakaa kaikissa APO-oppilaitoksissa suoritetuista tutkinnoista. Nimike todettiin otetuksi hyvin käyttöön. APO:lle luotiin verkostokartta, jonka avulla pyrittiin helpottamaan eri sidosryhmille kohdennettavan viestinnän ja markkinoinnin sisällön hahmotusta. Henkilöstön koulutusta tavoiteltiin APO-ohjauksen piiriin yritysten koulutusinvestointien ja koulutuksen vaikuttavuuden parantamiseksi, tapahtuipa se oppilaitoksessa tai työpaikalla.   

Vuosi 2010: Visio-APO esitettäväksi henkilöstölle, 25.11.2010- dokumentti  

 

Kuva 1. APO-johtoryhmän ja APO-kehitysryhmän rooleista APO-toiminnassa  

APO-toiminnan visioksi vuonna 2010 määritetään seuraavia kohteita: APO-kehitystyöryhmä kehittää APO-toimintaa johtoryhmän asettamien tavoitteiden mukaisesti, APO-kehitystyöryhmä hakee rahoituksia autoalan koulutusjärjestelmän kehittämiseksi, APO-kehitystyöryhmä vastaa sertifiointien toteuttamisesta, päätökset hyväksytään johtoryhmässä, APO-kehitystyöryhmä laatii suunnitelman APO-toiminnan vuosittaiselle kehittämiselle sekä kehitystyöryhmä laatii toimintakertomuksen toiminnastaan AKL:n toimintakertomukseen. Kuvassa 13 esitetään APO-visio vuodelta 2010. Oppilaitosten sertifioinnin tarkoitukseksi määritellään tahto varmistaa oppilaitosten valmius, kyky ja halu toteuttaa autoalan koulutusta APO-ohjelman ehtojen mukaisesti. Sertifioinnin suorittajaksi valitaan APO-kehitystyöryhmän puheenjohtajan valitsema sertifiointi ryhmä. Sertifiointi noudattaa soveltuvilta osin AKL-sertifioinnin käytäntöjä. APO-johtoryhmä vahvistaa tai hylkää sertifiointikatselmuksen jälkeen oppilaitoksen. Sertifiointi noudattaa soveltuvilta osin AKL:n sertifiointielimen käytäntöjä (ks. APO-sertifiointi, liite 1). 

Vuosi 2010: APO Newsletter, 29.12.2010  

Haaga-Helia ammattikorkeakoulun kanssa toteutettiin opettajien jatko- ja täydennyskoulutusohjelman nimeltä ”KUMPPARI”. Koulutusohjelma suunnattiin APO-oppilaitoksille ja siinä keskityttiin koulutuksenjärjestäjien ja yritysten yhteistoiminnan kehittämiseen. Opettajien roolia pyrittiin ohjaamaan valmentavampaan suuntaan. Yritysten toiminnan kannalta tärkeitä osaamistarpeita pyrittiin räätälöimään osaksi koulutusta, jolloin yrityksen työntekijöiden osaamista voidaan kehittää oikeaan suuntaan. Tarkoitus tarjota pelkästään tutkintoihin tähtäävää koulutusta muutti tältä osin painopistettään. Työuralla osaamisen kehittämistä voidaan täydentää tutkinnoiksi asti joko suoraan näytöillä tai koulutuksen järjestäjien tarjoamien lisäkoulutusten kautta. KUMPPARI-ohjelmaa jatketaan myös vuonna 2011. Ohjelmaa tarjotaan, sekä koulutuksen järjestäjien johdolle että kouluttajille. Koulutukseen tavoitellaan toistenasteen oppilaitoksia, etenkin APO-oppilaitoksia. Koulutusohjelma toteuttaminen vaatii oppilaitoksilta merkittävää yhteistoimintaa työelämän yhteistyökumppaneiden kanssa. APO-toiminnan markkinointia ei koeta tarpeeksi tehokkaaksi. Ohjelma ei ole tarpeeksi tunnettu, vaikka toimintaa on ollut jo 13-vuotta. APO-kunniakirjat ja pinssit todetaan hyväksi markkinointi keinoksi. Uusi JOKO-4 liikkeenjohdon koulutus yhdessä aikaisemman yhteystyökumppanin Aalto University Executive Education Oy:n kanssa järjestetään vuonna 2011.   

Vuosi 2012: Autoalan Pätevöitymisohjelma Toimintakertomus  

APO määritellään johtamisen ja ohjaamisen työkaluna, joka auttaa yrityksiä kehittämään henkilöstöään liiketoimintastrategian mukaisesti valtakunnallista tutkintojärjestelmää hyödyntäen. APO-sertifioinnin kautta pyritään yhdenmukaistamaan alan henkilöstön kehittämisen suuntia ja tavoitteita sekä tarkkaillaan koulutusta tuottavien oppilaitosten laatua. 

Systemaattisen kehittämistyön kautta tuodaan esiin mielikuva nykyaikaisesta ja edistyksellisestä toimialasta. Autoala.fi -sivuston kautta pyritään vaikuttamaan suoraan omaa alaansa valitseviin nuoriin. APO on toiminut kokoonkutsujana messuilla, jolla mahdollistettiin toisen asteen oppilaitosten sekä alan liikkeiden esittäytyminen. Toimintavuonna 2012 keskityttiin oppilaitosten palvelukyvyn ja toiminnan laadun kehittämiseen. Tavoitteena on vahvistaa opettajien konsultatiivista otetta yritysten henkilöstön kehittämiseksi. 

Tiedottamista kehitettiin julkaisemalla kolmas APO-newsletter.  APO-newsletterin tavoitteena on tiedottaa oppilaitoksille ja yrityksille sekä muille sidosryhmille APOn toiminnasta ja kehittymisestä ja ajankohtaisista asioista.   

Vuosi 2013: Autoalan Pätevöitymisohjelma toimintakertomus 2013 ja toiminnan painopistealueet 2014  

Tarkoituksena oli vahvistaa johtoryhmän roolia ja painottaa vastuuta toimia kehitystyöryhmän toimeenpanijana. Osaamisen kehittämisen tarpeita ja niiden tunnistamista autoalan yrityksissä painotettiin. APO-nimikkeitä myönnetään kaikista APO-oppilaitoksissa suoritetuista.  APO-nimikkeen käyttö todetaan lähteneen tyydyttävällä tasolla käyttöön oppilaitoksissa.   

Vuosi 2014: Autoalan Pätevöitymisohjelma toimintakertomus 2014 ja toiminnan painopistealueet 2015  

APOn tavoitteeksi määritellään valtakunnallisen oppilaitosverkoston hankkiminen ja sen kehittäminen, sekä hankkeet oppilaitosverkoston kanssa, joihin voidaan saada julkista rahoitusta-Hankkeista tiedoittaan seminaarein ja tiedottein. APO-nimikkeitä myönnetään kaikista APO-oppilaitoksissa suoritetuista tutkinnoista (ammattitutkinto ja erikoisammattitutkinto). APO-nimikkeen käyttö on otettu tyydyttävällä tasolla käyttöön oppilaitoksissa. 

Koulutus- ja tutkintovolyymeista kerätään tietoa tutkintotoimikunnilta ja APO-kouluttajilta, toimintaraportin kautta. Toimintaraportin tavoitteena on edistää oppilaitosten suunnitelmallista toimintaa ja toimia APO-laadunohjauksen työvälineenä. Autoala.fi sekä Apo-koulutus.fi nettisivustot uudistettiin opinnäytetöinä. Autoalan työnjohdon koulutuskokeilu päättyi vuoden 2014 vuoden lopussa. Hankkeen omistaa Opetusministeriö ja hanke käynnistettiin vuonna 2009. Autoalan työnjohtokoulutuskokeilun tavoitteena oli rakentaa ja testata työnjohdon tehtävissä aloittaneille soveltuvaa uutta tutkintoa. Valtakunnallinen ohjausryhmä seurasi koulutuskokeilun tuloksia ja määriteli tutkinnon ammattitutkintotasoiseksi. Auto -ja kuljetusala sai koulutuskokeilun onnistuttua työnjohdon ammattitutkinnon.   

Vuosi 2015: Autoalan Pätevöitymisohjelma toimintakertomus 2015 ja toiminnan painopistealueet 2016  

APO-nimike on otettu käyttöön oppilaitoksissa tyydyttävästi. APO-aiheisia esityksiä on järjestetty opinto-ohjaajatilaisuuksissa, sekä seminaareissa eri puolella Suomea. 

AKL Akatemian käynnistyi syksyllä 2013 ja APOn toiminnan tarkoitusta linjattiin uudelleen tästä syystä. APOn tavoitteeksi määriteltiin valtakunnallisen oppilaitosverkoston hankkiminen ja sen kehittäminen, sekä yhteiset julkisella rahoituksella toimivat hankkeet oppilaitosverkoston kanssa.   

Vuosi 2016: Autoalan Pätevöitymisohjelma toimintakertomus  

APOn markkinointia lisätään AKL:n jäsenyrityksissä, pääteemoina mm. henkilöstön kehittäminen, asiakaspalvelu opetuksen/työssä oppimisen keskiössä. APO-toiminnan tavoitteeksi mainintaan kattavan ja laadukkaan APO-koulutuksen tarjoaminen koko Suomen alueella, kaikkiin autoalan tehtäviin. Koulutustarpeita kartoitetaan Autoalan Keskusliiton tietoja analysoimalla sekä Autoalan Ammatti-koulutuksen Edistämissäätiön työryhmän avulla.   

Vuosi 2017: Toimintakertomus 2017 ja toiminnanpainopistealueet 2018  

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu aloitti APO-koordinaattorin tehtävät syksyllä 2017. Autoalan mielikuvan parantamiseen ja alan työvoiman saantiin keskittyvä hankehakemus käytiin esittelemässä Opetus-ja kulttuuriministeriölle. AKL järjesti Tampereella 2.2.2017 APO-seminaarin, jonka teemana oli henkilöstö yrityksen menestystekijänä.   

Vuosi 2018: Toimintakertomus 2018 ja toiminnanpainopistealueet 2019  

Tiedottamisen ja viestinnän uusina kanavina otetaan käyttöön erilaisia some-kanavia, blogialustoja ja muita ajankohtaisia viestintäkanavia. APO-toimintaa suunnattiin hankkeita kohti. Opetus- ja   kulttuuriministeriölle jätettiin ”Uusi ammatillinen kasvu -positiivinen rakennemuutos”-   hankehakemus. Hankehakemus sai myöntävän päätöksen. Vuodella 2019 tavoitteiksi asetettiin muun muassa APO yhteistyön aloittaminen kuljetus- ja logistiikka-alan kanssa, hanketoiminnan kehittäminen. yritysten ja oppilaitosten väliseen yhteistyön parantaminen.