AUTOALA.fi

Korimekaanikko

Ajoneuvojen huoltovälien pidentyessä ja varsinaisen huoltotarpeen vähentyessä rakentuu korimekaanikon työ toisenlaisesta työntarjonnasta. Ajoneuvokanta kasvaa, ajettavat kilometrimäärät lisääntyvät ja vastaavasti lisääntyvät peltikorjausta edellyttävät tapahtumat, kolarit, isommat ja pienemmät. Kuten automaalari myös korikorjaaja on oman alansa taiteilija. Ei ole yksinkertainen asia suoristaa kurttuun ajettua peltiä. Kaikkia osia ei aina vaihdeta.

Korikorjaajia on autoalalla noin 1 500. Ammatti kuuluu arvostettuun osaamisalueeseen ja ammattilaisista on jatkuvasti puutetta.

Autokorikorjaajalta edellytetään hitsausosaamista, liitos- ja ohutlevytöistä ja metallien liimauksista selviytymistä. Uudet korirakenteiden muovilaadut on pystyttävä korjaamaan niin ikään.  Tehtäviin kuuluvat kokonaisten korien oikaisut, pintaosien oikaisut, sovitukset ja lasien vaihdot. Uutena alueena keskeiseksi on noussut auton turvalaiterakenteiden hallinta ja uusien suurlujuusterästen lujuusarvojen ymmärtäminen.

Työehtojensa osalta korikorjaajatkin ovat tuntipalkka-ammattilaisia palkan vaihdellessa työsuorituksesta riippuen 9,24-22,00 €:n välillä tunnissa.

Ammattitaidon kehittyessä palkka kasvaa. Alan palkkausjärjestelmä rakentuu periaatteelle mitä vaativampi työ ja mitä vaativampi henkilökohtainen osaaminen, sitä korkeampi palkka.